Thursday, August 14, 2008

Några vanliga missförstånd om Scrum

Det verkar som att Scrum och andra lättrörliga (agile) arbetssätt provocerar många i vår IT-bransch. Vad beror det på? Kan det vara så att vi, som gillar att prata om sådant här, helt enkelt fokuserar på fel grejer? Jag tror att vi argumenterar för mycket och ofta ställer metod ett mot metod två: "så här dåligt fungerar det idag och så här fantastiskt blir det med Scrum!".

Jag tror att många slutar att lyssna när argumenten haglar och nyfikna frågor trycks ner av ännu mer agile-hagel. Det här bäddar för missuppfattningar.

Här är några vanliga missförstånd som jag ofta stöter på och förhoppningsvis lyckas jag med att reda ut dem.

I Scrum sysslar man inte med dokumentation
Den här nivån av detaljstyrning finns inte i processen. Dokumentation är ju uppgifter i att-göra-listan, oftast som en självklar del av en leverans och det är projektet som avgör vad som ska finnas dokumenterat.

Varifrån kommer den här uppfattningen? Jag tror att det kan vara just den där jämförelsen vi ofta gör mellan metod ett (till exempel RUP) och metod två, där man tar upp tung dokumentation som en dålig grej som inte behövs och är tråkig. Det kanske inte är så konstigt att tro att man inte jobbar med dokumentation i Scrum, när man lägger upp det så här.

Scrum är en hetsjakt mot projektledare
Varför kallas projektledaren för Scrum Master, var en av mina första frågor? När jag förstod att Scrummästaren inte är en projektledare, undrade jag då vem som styr och planerar projektet när man tagit bort rollen. Är projektledarens uppgifter onödiga?

Självklart inte! I Scrum har hela teamet leveransansvar. Laget planerar tillsammans, tidsuppskattar dagligen och varje individ tar själv uppgifter att göra: "jag tar den här pucken!". Scrummästaren är en del av laget och är i princip en person som ser till att alla arbetar enligt processen.

Man kanske kan säga att den traditionella projektledarrollens uppgifter finns både i ett team och hos beställaren (som brukar kallas produktägare i Scrum). Uppgifterna har alltså inte tagits bort, utan snarare fördelats om.

Scrum har hittats på av en dyr IT-konsult i kostym
Scrum är en variant av Lean, kan man kanske säga. Och Lean Production hittades på i Japan för mer än femtio år sedan! På Toyota har man sysslat med det här sättet att arbeta på i många år och vi som jobbar i IT-branschen ligger tyvärr hopplöst efter resten av världen. Här i Sverige: inom bank & finans, bilindustri och läkemedel är Lean ett välkänt begrepp. Men hur står det till bland dessa företags IT-avdelningar?

Vilka fler missförstånd tycker du finns?

No comments: